آشنایی با رشته الکتروتکنیک(برق صنعتی)

مقدمه

بقاء و حیات توسعه پایدار اقتصادی هر جامعه ای به میزان مولفه های انرژی آن کشور بستگی دارد بطوری که شروع و ادامه فعالیت هر واحد صنعتی ، تولیدی ، خدماتی و اقتصادی بدون استفاده از این انرژی میسر نیست . دانشجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی برق ، اصول اندازه گیری الکتریکی، سیم کشی ساختمان، برق صنعتی، ماشین های الکتریکی Ac وDC، مدارهای الکتریکی ، طراحی و ساخت ترانسفورماتور ، سیم پیچی انواع موتورهای التریکی ، تعمیر لوازم برق خانگی و ... آشنا می شوند.

 

برق صنعتی در پیشرفت علم نقش ارزنده ای را ایفا می کند و علاوه بر نقش کلیدی در فضاپیماها و هدایت موشک ها وهواپیما، به صورت بخش اصلی و مهمی از فرآیندهای صنعتی و تولیدی نیز درآمده است. به کمک این علم می توان به عملکرد بهینه سیستمهای پویا، بهبود کیفیت و ارزانتر شدن فرآورده ها، گسترش میزان تولید، ماشینی کردن بسیاری از عملیات تکراری و خسته کننده دستی و نظایر آن دست یافت. هدف سیستم کنترل عبارت است از کنترل خروجی ها به روش معین به کمک ورودیها از طریق اجزای سیستم کنترل که می تواند شامل اجزای الکتریکی، مکانیک و شیمیایی به تناسب نوع سیستم کنترل باشد.

   

 الکتروتکنیک در ایران

از آنجا که در هر جامعه برای پیشرفت همه جانبه نیاز به نیروهای متخصص و کارآمد می باشد لذا با توجه به نیاز روز افزون به این افراد هر کشوری تمهیداتی را در سیستم آموزش خود می اندیشند. ر جامعه امروز ، ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه باید در بازار رقابت جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد لذا پرورش نیرو های زبده در زمینه صنعت بسیار مهم است.

طبق نظر کارشناسان و متخصصان انرژی در کشور، با توجه به نیاز فزاینده به انرژی در جهان کنونی و همچنین نرخ رشد انرژی الکتریکی در کشور، سالانه باید حدود 1500 مگاوات به ظرفیت تولید کشور افزوده شود که این مهم نیاز به احداث نیروگاههای جدید و همچنین فارغ التحصیلان متخصص برق و قدرت دارد.